‘Oud eten op Nederlandse eettafel door crisis’


De groeiende armoede leidt ertoe dat producten met een beperkte houdbaarheidsdatum toch hun weg naar de Nederlandse eettafel vinden. Ook producten met fabrieksfouten als een verkeerd etiket gaan niet langer naar goede doelen en supermarkten in het buitenland. Dat blijkt uit een rondgang langs de levensmiddelenconcerns Unilever, Hak, Arla en Aviko.

 

In 2012 leverden de levensmiddelenfabrikanten partijen die ze niet aan supermarkten kwijt konden aan de 135 voedselbanken. Voorheen stuurden Unilever en Hak die naar ontwikkelingslanden en Oost-Europese bestemmingen als Roemenië en Oekraïne, zeggen woordvoerders van de twee concerns.

De crisis geeft zo nieuwe munitie aan de discussie over de houdbaarheidsdata die producenten op niet-verse levensmiddelen zetten. Uit onderzoek van de Universiteit Wageningen blijkt dat consumenten zich strikt aan die zogeheten ‘tenminste houdbaar tot’- datum (THT) houden en bijvoorbeeld pasta, rijst of hagelslag na die datum weggooien.

 

Lees verder