Omzetgroei supermarkten laagst sinds 2005


DONGEN – Supermarkten hebben afgelopen jaar 32,6 miljard euro omgezet, 1,1 procent meer dan in 2011. Daarmee behaalden de supers de laagste omzetgroei sinds 2005. Dat meldde marktonderzoeker GfK donderdag.

 

Toch vallen de cijfers niet tegen. ”Waar andere retailsectoren hun omzet inmiddels zien dalen, profiteren supermarkten ervan dat consumenten op voedingsmiddelen traditioneel nooit zo snel bezuinigen”, verklaart GfK-directeur Joop Holla. Hij wijst erop dat consumenten afgelopen jaar zelfs iets vaker naar de supermarkt gingen.

 

De omzetgroei komt niettemin wel lager uit dan de prijsinflatie. Volgens de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) waren producten afgelopen november gemiddeld 2,8 procent duurder dan in dezelfde maand in 2011. Holla benadrukt echter dat supers een goede decembermaand doormaakten. In de kerstperiode spendeerden consumenten zelfs iets meer dan verwacht. In de laatste 2 weken van het jaar werd een gemiddelde weekomzet van 728,6 miljoen euro behaald, 3,1 procent meer dan dezelfde weken in 2011, en per week zo’n 2,5 miljoen euro extra op wat GfK eerder had geraamd.

 

Volgens retaildeskundige Gerard Rutte betekent de beperkte omzetgroei niet zozeer dat het heel slecht gaat in de supermarktbranche als geheel. ”Het gemiddelde omzetcijfer wordt omlaag gehaald door een groep ondernemers, die niet willen of niet in staat zijn op de veranderende wensen van de klant aan te haken. Concurrentie gaat niet alleen om stunten met acties, supermarkteigenaren moeten zich tegenwoordig ook ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid”, zegt hij. In totaal telt Nederland momenteel zo’n 4200 supers. Rutte verwacht dat 900 veelal kleine spelers daarvan hun zaken niet op orde hebben en komende tijd zullen verdwijnen, waardoor het marktaandeel van de grote supermarkten juist zal toenemen.

 

Lees verder