Daling consumptie na btw-verhoging


Nederlandse huishoudens hebben in oktober, de eerste maand na de verhoging van het hoge btw-tarief, 2,4 procent minder uitgegeven dan een jaar eerder. Dat is de sterkste krimp van de consumptie in de afgelopen 3 jaar, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.

 

Vooral de aankopen van duurzame goederen, die onder het hoge btw-tarief vallen, zijn met een daling van 10 procent fors teruggevallen. Aan auto’s werd 30 procent minder besteed. De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

De afname van de uitgaven aan duurzame goederen was in september met 0,2 procent juist veruit de kleinste van dit jaar. ‘Mogelijk anticipeerden consumenten in september op de btw-verhoging per 1 oktober’, aldus het CBS. Aan voedings- en genotmiddelen besteedden huishoudens in oktober bijna evenveel als een jaar eerder. De bestedingen aan overige goederen, waaronder energie en motorbrandstoffen, waren 2,2 procent lager. Aan diensten gaven consumenten 0,2 procent minder uit.

 

Lees verder